Definitioner! |
|
Følgende er en samling
af de mest kendte begreber og principper inden for gåde-verdenen. Listen er
ikke udtømmende, men den kan forhåbentlig hjælpe til endnu et skridt på
vejen ved at kaste klarhed over sagen.
Begreb | Forklaring |
Logogrif | En talgåde, hvor tallene står for bogstaver (og omvendt?). Løsningen indkredses ved en række detailgåder for hvert ordled. Opgaven "send flere penge" er et eksempel på en logogrif. |
Logik | Logik handler om
de sproglige udsagn og forholdet mellem disse. En konklusion er logisk,
når der er sammenhæng i tænkning eller argumentationen. Matematisk og symbolsk logik er specialiseringer af den generelle logik, hvor det ikke handler om konkrete udsagn men om formen. Man bruger symboler med en konkret betydning i stedet for ord. |
Anagram | En bogstavopstilling hvor et ord læst bagfra giver et andet ord, fx. kat-tak, eller ordets bogstaver er stillet på en anden måde, fx. skure-ruske. |
Karade | En stavelsesgåde. |
Gåde | |
Mysterium | |
Kryptogram | Kryptografi. Hemmelig skrift eller kodeskrift. |
Nød | |
Rebus | |
Fikserbillede | Et billede som indeholder et andet billede eller en figur skjult i tegningens linier. Man ser først denne figur ved at granske nøje og evt. ved at vende billedet på en anden måde. Der er ikke eksempler på denne type opgave på disse side! |
Piktogram | |
Anakronisme | Fejl i tidsoverensstemmelsen. Fx. en detalje som hører hjemme i en anden tidssammenhæng, hvis man ser kondensstriber fra et jetfly i en film der foregår i middelalderen. |
Analyse | At undersøge noget og finde frem til hvad det består af. |
Analogi | Lighed eller overensstemmelse. Man kan lave en analogislutning ved at bruge ligheder som i visse henseender svarer til ligheder i andre henseender. |
God fornøjelse!